torstai 21. huhtikuuta 2016

Yksinäisyys

(Hannah Arendt)

On monenlaista yksinäisyyttä, haettua ja paettua. Myös tarpeellinen, kaikkein välttämättömin yksinäisyys voi olla kärsimyksen aihe. On tarpeellista olla yksin itsensä kanssa, mutta se on  vaikeaa, tuskallista. On myös yksinäisyyttä, missä emme ole itsemme kanssa, yhdessä itsemme kanssa, monena, vaan olemme yksi; olemme menettäneet jotain. Olla yksin ja olla yksinäinen ovat eri asioita. Yksinäisyys on tunne ja se on epäilemättä luonteeltaan refleksiivinen: tunnen itseni yksinäiseksi.

Kysymys yksinäisyydestä liittyy toiseen ongelmaan, yhdessäoloon, ja nämä molemmat teemat ovat yhteydessä kysymykseen hallitsemisesta, ohjauksesta. Erakot – tai filosofit – vetäytyvät yksinäisyyteen harjoittaakseen itseään, irrottaakseen itsensä ihmisyhteisön vaikutuksista. Monesti heidät on haluttu yhteen, yhteisöön, saman lain alle. Kun Hannah Arendt, joka ystäviensä todistusten mukaan varjeli yksinäisyyttään (solitude), puhui yksinäisyyttä (loneliness) vastaan, hänen ajattelunsa oli poliittista: yksinäisyys, eristyneisyys, oli hänelle totalitaristisen hallitsemisen olemus.

Yksinäisyys (loneliness) oli Aredtille ”aikamme sairaus”, joka kehittyy siellä missä ihminen menettää yhteisesti asutetun maailman, jaetun kokemuksen. Sen äärimmäisessä muodossa ihminen ei enää tunne kuuluvansa maailmaan. Jos käytämme tätä huomiota näkökulmana omaan aikaamme, joudumme toteamaan: Meidän ei anneta olla yksin, meidän ei anneta olla yhdessä. Ihmiset ovat entistä eristäytyneempiä, yhä enemmän kotona, suojassa, elämässä yksityistä elämäänsä. He eivät silti löydä paikkaa, jossa he eivät olisi kytköksissä yhteisöön. Jaamme koko ajan, mutta maailma muuttuu yhä etäisemmäksi, vähemmän yhteiseksi.

Tämä on tietenkin paradoksaalista; me sekä eristymme että kytkeydymme yhä enemmän muihin. Mutta paradoksaalisuus oli mukana jo Arendtin kuvaamassa yksinäisyydessä. Ollakseen yksin on oltava yksilö, jotakin erillistä. Silti totalitaristinen hallitus pyrkii johonkin päinvastaiseen kuin yksilöllisyyteen; yksilöstä tehdään osa kokonaisuutta. Joka tapauksessa ajattelu, joka pyrkii tekemään diagnoosia, joutuu kysymään, mitkä ovat tämän nykyisen yksinäisyyden ja kollektiiviin kytketyn eristäytyneisyyden vaikutukset ja vaarat. Kyse on tuskin totalitarismista; siitä puhuminen saattaisi olla epätarkkaa, vähintäänkin liioittelevaa.

Diagnoosin, filosofian, pitäisi tarttua kysymykseen yksinäisyydestä poliittisena kysymyksenä. Mitä tulee olemaan politiikka, jos yhteinen maailma katoaa, jos katoaa yhteinen kokemus, jaettu kokemus? Filosofia on aina opettanut yksinäisyyttä. Monet filosofit ovat sitä etsineet tai he ovat korostaneet yksinäisyyden kokemuksen olennaisuutta inhimillisessä elämässä. Se on opettanut – minulle ainakin – että vaikka olen yksin, koen yksin ja elän itselleni, niin sanat, puhe, ääneen sanominen, voivat tehdä yksin koetusta tuskasta yhteisen kysymyksen, yhteistä maailmaa koskevan kysymyksen.

Mutta voisiko filosofia opettaa olemaan yksin, välttämään huonon yksinäisyyden? Voisiko filosofia lohduttaa niin kuin se lohdutti Boëthiusta hänen yksinäisyydessään, vankilan eristyneisyydessä? Voisiko se opettaa olemaan yhdessä? Ehkä filosofia ainakin voisi tuoda esiin sen, että yksinäisyys ja ystävyys, yhdessäolo, ovat samaa tehtävää: monen filosofin päämäärä oli kerran olla itsensä ystävä, ja kyky olla itsensä ystävä on ehkä aina ollut yksi tärkeimpiä ehtoja yhdessäololle; se on taitoa ystävyyteen myös muiden kanssa.

Yksinäisyyden filosofia on siis poliittista filosofiaa, mutta myös ajattelua, joka nostaa esiin kysymyksen siitä miten elämme ja olemme suhteessa itseemme ja muihin. Yksinäisyys voi olla tuskallista. Siksikin sitä on syytä ajatella. Mutta se on hyvä aihe myös siksi, että se kytkeytyy niin moneen muuhun asiaan, tuo esiin maailmassa olemisen vaikeuden.
(Edward Hopper: Nighthawks)

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti