(Rainer Maria Rilke)
Aiheena Torre del Marissa 14.9.
Aiheena Torre del Marissa 14.9.
Mitä sanoa itselleen? Tähän
kysymykseen ei voi vastata suoraan, ilman että puhuu siitä miten tulisi sanoa.
Ei ole pakko kuunnella sisäistä
ääntä, sitä jonka sisäisti jo lapsena. On silti tärkeää toimia suhteessa
itseensä, puhua itselleen, sanoa olennaisia asioita. Vaikeus on itsensä
kuuntelemisessa ja itselle kohdistetun sanan erottaminen tuosta sisäisestä
äänestä. Itselle sanominen ei merkitse vain tietämistä; se tarkoittaa, että
vielä sanoo tietämänsä itselleen, muistuttaa siitä, sanoo sen itselleen
auttaakseen itseään.
Olen ajatellut – niin kuin
muutamat muutkin – että olisi oltava itsensä ystävä. Ystävyys, tuo muodoton
suhde, suhde ilman kulttuuria, voi olla malli. Tarkoitan, että ystävyys, joka
ei ole valmiiksi koodattu, yhtä säädelty kuin jokin muu suhde, voi olla
vapaampi ja siksi myös sisältää jotain rikasta. Se mitä se voi sisällyttää
itseensä, on haastaminen ja kannustaminen.
Lopulta ne, jotka
filosofoivat ystävyydestä, sisällyttävät siihen paljon, sille annetaan suuri
merkitys. Se voi saada tällaisen merkityksen joidenkin käytäntöjen, esimerkiksi
haastamisen ja kannustamisen avulla. Sen jälkeen se voi olla malli, jotain jota
voi käyttää muuallakin, esimerkiksi opetuksessa tai kasvatuksessa; opettaja voi
ottaa tehtäväkseen haastaa ja kannustaa. Mutta jos tällainen vaativa ystävyys
on myös suhde itseensä, itselleen ei voi puhua vai pehmeitä, itseään ei voi
vain lohduttaa ja silitellä.
Liittäisin haastamiseen ja
kannustamiseen silti kolmannen elementin, ystävyyden kolmannen ulottuvuuden.
Ihan pelkästään siksi, että kokemus opettaa ystävyyden olevan muutakin kuin
tällaista ankaruutta, jotain nautinnollisempaa. Ystävät, ystävyys voivat pelkän
olemassaolon kauttaa näyttää, että tässä ja nyt on jotain ilon aiheita; se
auttaa rakastamaan mitä on käsillä.
Mitä sanoisin itselleni
itseäni auttaakseni, tullakseni itseni ystäväksi? Rainer Maria Rilken runo
Apollo ilmaisee ensimmäisen asian, haasteen: ”Sinun on muutettava elämäsi.” Jos
haastan itseni näin, on minun myös kannustettava, sanottava: ”Sinä kykenet,
olet vapaampi kuin kuvitteletkaan, löydät voimia jos ponnistat.” Minun on
lisättävä, sanottava itsellesi, muistutettava itseäni siitä mikä on hyvää
ympärilläni, myös siitä mikä on hyvää minulle. Nietzsche kirjoitti usein
kirjeissään: ”Mihi ipsi scripsi” (Olen kirjoittanut vain itselleni).
Tämä itselleen puhuminen, sanominen itselle, on yksi olennainen ulottuvuus
filosofisessa elämässä.
Mitä olen itselleni sanonut?
Olenko kysynyt tarpeeksi usein, miten olen tänään toiminut ystävyyttä vastaan?
Olen sanonut, esimerkiksi, Bachelardia lainaten: ”On parempi elää
väliaikaisuudessa kuin lopullisuudessa.” Se on nietzscheläinen lause, sillä
Nietzsche tiesi ja opetti, että käärme, joka ei voi vaihtaa nahkaansa, kuolee
ja sama tapahtuu hengelle. Se että itseään tästä muistuttaa, itsensä vie
väliaikaisuuteen, keskeneräisyyteen, epälopullisuuteen, on yritystä huolehtia
itsestään. Itselleen puhuminen, itsestään huolehtiminen, ystävyys itsensä
kanssa, ei ole itsekkyyttä; se on suurin lahja jonka voi antaa. Itsensä
harjoittaminen ei sulkeutumista itseensä, toisen unohtamista, maailmasta
vetäytymistä, vaan päinvastoin asioiden ottamista huomioon, huomion kiinnittämistä
maailmaan, tapa olla maailmassa, tapa toimia ja luoda suhde toiseen.
Itsensä ystävä ei ole joku,
joka vain ajattelee etuaan, omii itselleen; suhde itseen heijastuu ulos,
ilmenee suhteessa toiseen. Aina, hyvässä ja pahassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti