(Birkenau)
Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, torstaina (klo 16.00) La Carihuela Chica "Rafaelin aukiolla", Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
1.Peli joka jatkuu
SS viittasi sanalla Sonderkommando leiriläisiin,
jotka huolehtivat kaasukammioista ja krematorioista. Auschwitzissa tällaiseen
ryhmään kuulunut Miklos Nyiszli kertoi myöhemmin, että hän muistaa ”tauon”,
jonka aikana järjestettiin SS-upseereiden ja Sonderkommandon edustajien
välinen jalkapallo-ottelu. Tunnelma ei ollut sellainen kuin oltaisiin
helvetissä: lyötiin vetoa, kannustettiin pelaajia, osoitettiin suosiota.
Giorgio Agamben kommentoi tätä jalkapallo-ottelua
teoksessaan Quel che resta di Auschwitz. Tämä tauko, normaali hetki, oli
leirin todellinen kauhu ja on kuin tämä peli
jatkuisi, niin kuin se ei olisi koskaan keskeytynyt. Agamben toteaa
hirveällä tavalla, että me, jotka emme ole olleet leirillä, osallistumme tähän
otteluun, joka toistuu kaikissa peleissä stadioneillamme, kaikissa
televisiolähetyksissä, kaikissa jokapäiväisen elämän normaaleissa muodoissa.
Agamben kirjoittaa:
”Jos emme opi ymmärtämään tätä ottelua, jos emme
pysty sitä päättämään, ei ole koskaan toivoa.”
2.Leipää ja sirkushuveja
Joka kerta jalkapalloa katsellessa ja seuratessa
tuntikausia jatkuvia keskusteluja jalkapallosta tulee mieleen, miten tähän
ollaan tultu. En ihmettele jalkapallon viihdyttävyyttä, vaan tarvettamme
viihteeseen. Jo Roomassa keksittiin, että viihde voi olla hyvä keino hallita,
järjestää tietyllä tavalla hallittujen ja hallitsijoiden suhteet. Juvenalis
kirjoitti satiirissaan: ”Leipää ja sirkushuveja.”(Panem et circences) Kirjoittaja viittasi roomalaisten
laiminlyöntiin: he olivat unohtaneet mahdollisuutensa osallistua politiikkaan.
Iskulause sopii sellaiseen hallitsemiseen tapaan, jossa pyritään välttämään
kansalaisten aktiivisuus: heidät pidetään rauhallisina ja heiltä ehkä salataan
jotain.
Kyse on yhdenlaisesta populismin muodosta. Vaikka
se voi yhdistyä demomagogiaan, tässä kansanvillitsemisen sijasta tarjotaan
huvituksia. Spektaakkelien järjestäjä ja rahoittaja (rahoitus oli yksityistä)
vietteli, yritti ansaita yleisön, massojen, moraalisen kunnioituksen ja asettui
heidän eteensä. Tässä mielessä jalkapallo ei muistuta kovin paljon antiikin
maailman areenoita. Hallitsijoilla ei ole intressejä eivätkä hallitsijat tarjoa
spektaakkelia. Vaikka roomalaiset spektaakkelit ja ajatus leivästä ja
sirkushuveista ymmärretään usein niin, että tarkoitus oli vähentää
politisointia, oli käytäntö hiukan toisenlainen, hienostuneempi. Ihmiset,
massat, olisivat varmasti politisoituneet, vihastuneet, jos heiltä olisi sirkus
otettu pois.
Tilanne on erilainen, mutta jalkapallolla on
kuitenkin vastaavanlaisia vaikutuksia. Se myös tiedostetaan, esimerkiksi
Espanjassa, jalkapallomaassa. Viime kesänä, vaalien ja EM-kilpailujen jälkeen,
levisi pilakuva, joka ilmaisi, että espanjalaiset vaativat enemmän maajoukkueen
valmentajalta kuin pääministeriltä. Lopulta huvitukset, spektaakkelit –
esimerkiksi jalkapallo – vievät mielen toisaalle, pois todellisuudesta, pois
häiritsevistä ajatuksista. Mutta se on se minkä ihmiset ovat valinneet. Tässä
on kansan tahto, jos joku haluaa siitä jotain tietää.
3.Onko jalkapallo filosofian vihollinen?
Onko jalkapallo siis filosofian vihollinen?
Paljon pahempaa: se on sen kilpailija. Se on voittamaton kilpailija, pahin
vastustaja; se viettelee tehokkaammin kuin filosofia. Jalkapallo voi olla hieno
laji, mutta se ruokkii pahinta ihmisissä: puolueellisuutta, väkivaltaa,
fanaattisuutta ja tietynlaista rahvaanomaisuuden juhlintaa. Koska jalkapallo on
hauskaa, viihdyttävää ja koska se on intohimo, se lisää torjuntaa kaikkeen
sellaiseen, joka vaikeaa, teoreettista tai haastavaa todellisuudessamme,
kulttuurissamme.
Epäilen vahvasti, että tilanne on samanlainen kuin
Juan José Arreolan tekstissä Telemaquia:
Mies miestä
vastaan. Haluaako joku lyödä vetoa?
Hyvät
naiset ja herrat: Ei ole pelastusta. Ottelu hävitään meissä. Piru pelaa nyt
valkoisilla nappuloilla.
Haluan nostaa esiin kysymyksen viihteestä,
huvituksista, niiden asemasta elämässämme, en muuta. Olemmeko liian
varomattomia, kun annamme huvittaa itseämme?
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA 14.3. KLO 13.30. PAIKKA: RAVINTOLA KUKKO, SAUNAN TERASSI. AIHE: KANSA JA MUUT TUNNEASIAT.
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA 14.3. KLO 13.30. PAIKKA: RAVINTOLA KUKKO, SAUNAN TERASSI. AIHE: KANSA JA MUUT TUNNEASIAT.
Nyt kävi pahasti, Birkenausta ja alkulauseista melkein aivot nyrjähti. Jalkapallo tuntuu olevan täällä todella pyhä asia: ympäri vuorokauden jokaisessa uutislähetyksessä minuuttikaupalla jpjpjp... En ole voinut välttyä ajatukselta, että täällä on todella valtavia vaikeuksia; miksi muuten sellaista sirkusta kansalle.
VastaaPoista