Michelangelo Meriso da Caravaggio: Nuori sairas Bacchus
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA tiistaisin Trattoria Gio, Centro Finlandia klo 13.30
Palaan yhteen tekstikatkelmaan, jossa Claudio Magris kirjoittaa Hannah Arendtin surkeasta suhteesta opettajaansa. Käsittelin aihetta vuonna 2009. Otsikko oli Kahden filosofin surullinen rakkaustarina. Magris, joka itsekin on professori, puhui ilkeästi rakkaustarinan näyttämöstä, yliopistosta. Se oli Magrisin sanoin sisäsiittoinen niin kuin lahkot, taiteilijaklaanit, poliittiset ryhmät, sulkeutuneet klubit, akateemiset piirit. Sellaisena se on omistava ja paralisoiva, lamaannuttava. Sen sisässä olet hierarkioiden orja ja olet velvollinen palvomaan ryhmän idoleja. Magris kirjoitti:
”Ollaksemme vapaita, välttääksemme sielut valtaansa haluavien mestareiden viettelyksiä ja heidän haluaan muokata seuraajia, on välttämätöntä olla älyllisesti moniavioinen ja monijumalainen; jos Hannah olisi kultivoinut muita puolia ja tutustunut muihin maailmoihin ja muihin ihmisiin, hän olisi ollut vapaampi ja onnellisempi.”
Palaan katkelmaan,
koska siinä voi olla totuus, jota käyttää. On hyvä, että on yliopistoja, joissa
voi oppia asioita. Poliittiset ryhmät voivat olla tarpeellisia asioiden
muuttamiseksi. Silti on tärkeää, että on ystäviä, jotka ovat pääsy ulos
klaanista.
Magrisin mukaan
polyteismi, monijumalaisuus, on vapauttavaa. Tämä muistuttaa Nietzschen kauniista
polyteismin apologiasta Iloisessa tieteessä. Nietzsche samastaa
monijumalaisuuden yksilöllisyyden mahdollisuuksiin ja vapauteen. Ihmiset luovat
jumaluuksia, puolijumalia, demoneita, jotta erilaisilla näkemyksillä,
toiveilla, arvoilla olisi oikeus, tunnustettu oikeus toisten lakien ja normien
edessä. Monoteismi näyttäytyy köyhdyttävänä; se luo opin ainoasta normaalista
ihmisestä, yhdestä ainoasta normista. Polyteismissa puolestaan on ajatuksen
vapauden ja moninaisuuden siemen. Siinä on ”voima luoda uudet ja omat silmät,
aina vaan uudet ja joka kerta enemmän
omat – niin että ihminen kaikkien eläinten joukossa on ainoa, jolla ei ole jähmettyneitä
näkökulmia ja lopullisia horisontteja”.
Magrisin huomio
älyllisen moniavioisuuden terveellisyydestä on yhtä mielenkiintoinen.
Uskoakseni Magris ei valitse termiä ollakseen provosoiva tai siksi, että hän on
epäilyttävä italialainen mies. Hän kertoo eroottisesta ja älyllisestä
rakkaudesta kahden filosofin, opettajan ja oppilaan välillä. Viittaus
avioliittoon ei ole sattumanvarainen. Yksiavioisuus on samalla tavalla
köyhdyttävä kuin yksijumalaisuus, ainakin älyllisessä ja henkisessä mielessä.
Ihmisen näköala kapenee, maailma muuttuu yksiäänisemmäksi.
Jos Magrisin huomio on
käyttökelpoinen, se voisi olla opastava
kuva. Se olisi opiskelijalle kehotus lähteä vaihtoon, haistella
toisenlaista ilmaa, edes toisenlaisia seiniä. Se olisi kehotus päästää irti
mielipiteistään. Jo Platonin aikalaisilla oli kokemusta mielipiteiden
tukahduttavasta vaikutuksesta. Mielipide on varma itsestään. Kun se kohtaa
toisen mielipiteen, ei synny dialogia: se on kahden monologin vuorottelua.
Mielipide pysyy sulkeutuneena itseensä, kuurona toiselle.
Platonin vastaus mielipiteiden
vankilaa vastaan oli filosofia. Se vaati valmistautumista ja valmentautumista.
Se on valmistautumista ajattelemaan toisella tavalla ihmisen suhde maailmaan ja
itseensä. Filosofia on myös valmentautumista, jotta voi ohjata itseään toisella
tavalla. Platonille se oli sielun hidasta kasvattamista, irrottautumista
aistillisista asioista ja vapautumista mielihaluista. Meidän mielessämme
oleva opastava kuva panee kysymään, eikö
älyllinen promiskuiteetti voisi olla toisenlainen tapa valmistautua ja
valmentautua.
Sanalla promiskuiteetti on ainakin
vanhastaan vielä vahvempi leima kuin sanalla moniavioisuus. Latinan sana promiscuus merkitsi sekalaista,
sekoittunutta. Sivityssanakirja kertoo, että promiskuiteetti on sukupuolten
välistä vapaata ja säännöstelemätöntä yhteiselämää ja myös valikoivuuden
puuttumista sukupuolisuhteissa. Älyllinen elämä ja älyllinen ponnistus saattaa
vaatia keskittymistä ja valikoimista, mutta jonkin tieteenalan opiskelijan
syrjähyppy, sivuaine, voi antaa sekä uusia välineitä että näkökulmia. Jos
älyllinen promiskuiteetti olisi eri alojen, eri tieteiden, taiteiden,
filosofian vapaata ja säännöstelemätöntä yhteiselämää, niin voisimme toivottaa
sen tervetulleeksi. Ehkä saisimme ainakin jotain sulamaan noissa jähmettyneissä
hahmoissa ympärillämme: idoleissa, organisaatioissa, akatemioissa...
P.S.
En ole filosofi. Olen opiskelija,
lukija. Luen samanaikaisesti monia kirjoja. Rakennan päässäni monipäistä
hirviötä. Olkoon sen nimi Pro Miscere. (Sekoittamisen Puolesta)
LIITE
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
LIITE
Argumentoinnista.
Oppitunti nro 3. Virheelliset päätelmät. Premissi 1: Jos Pasi on filosofi, hän
on ihminen. Premissi 2: Pasi ei ole filosofi. 3. Johtopäätös: Pasi ei ole
ihminen. Molemmat premissit voivat olla tosia, jopa johtopäätöksen sisältö voi
olla tosi, mutta se ei ole johdettu oikein; siinä on muodollinen virhepäätelmä.
Argumentaatiovirheitä – niiden tyyppejä – on lukuisia. Niiden opiskeleminen voi
olla hauskaa. Tai sitten ei. Otetaan yksinkertainen esimerkki.: non sequitur. 1.
Jos A niin B. 2. B 3. Siispä A. Muodollisesti tämä saattaa näyttää olevan
korrekti. Virhe saattaa tulla helpommin näkyväksi näin: 1. Jos olen ihminen,
olen nisäkäs. 2. Olen nisäkäs 3. Olen siis ihminen. Kiinnittäessämme huomiota
tällaisiin muodollisiin argumentaatiovirheisiin, on huomattava, että niiden
esiintuomisen ja arvostelun voima on rajallista; huomaamme virheen, mutta emme
voi silti tehdä uutta tietoa sisältävää johdonmukaista väitettä. On huomattava
myös, että keskustelussa esiintyvä argumentointi on usein paljon mutkikkaampi
(kierompi) operaatio kuin aikaisemmassa esityksessä. Ihmiset puhuvat asian
vierestä (ignoratio elenchi), he hyökkäävät toisen argumenttia vastaan tehden
siitä heikon karikatyyrimaisen kuvan eli toisen suuhun pistetään sanoja tai ei
edes yritetä ymmärtää mitä toinen sanoo (straw man, olkiukko) jne. Voimmeko
tästä päätellä, että ihmiset ovat pahoja? Ennen kuin annamme myöntävää
vastausta, antakaamme itsellemme kaksi tehtävää: 1. Perustellaan väite. 2.
Yritetään osoittaa todeksi esitetty väite.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti