Alain
Filosofiakahvila tiistaisin Los Bolichesin "kunnantalon" kahvila (sama rakennus missä Pohjoismainen kirjasto)klo 11.15, keskiviikkoisin Con Corazónmari, C/El Copo, Torre del Mar klo 11.00, torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00 (jos paikka remontissa, aukion toisella puolella, hotellin kahvilassa)
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA tiistaisin Trattoria Gio, Centro Finlandia klo 13.30
Otsikon selitys
Filosofisessa
kielenkäytössä on yksi pieni ja hauska sana: siis. Latinaksi se on ergo. Monien
mielestä se ei ole hauska sana, päinvastoin kaikkein vakavin. Sanaa seuraa
päätelmän seuraus. Mikään ei voi olla tärkeämpää. Sana on ele, julistus, ilmaus:
”Nyt saapuu herra Tulos.” Minusta sana on hauska todennäköisesti siksi, että
olen suomenkielinen ja tottunut, että sanat ovat pitkiä. Tärkeän sanan pitää
olla pitkä. Muotoilisin sen näin: ”Sanassa on neljä kirjainta, siis se on 4-letter-word”.
Tottakai hauskuutta selittää myös vakavampi ja syvempi syy. Minusta sana
ilmaantuu usein niin koomisen nopeasti. Kaikki vakavat teatteri-ihmiset
tietävät, että komiikan salaisuus perustuu ajoitukseen. Olin ajatellut antaa
otsikoksi Kategoria, siis syytös. Tälle olisi ollut ainakin kaksi perustelua.
Ensimmäinen on etymologinen: sana kategoria merkitsi alunperin syytöstä. Toinen
syy on se, että monet kategoriat todella ovat syytöksiä; se on niiden funktio. Selitys otsikon puuttuvalle sanalle on siis se, että välttelen nauruskelua
vakavan aiheen äärellä.
Ongelma
Kategoria merkitsee
yleensä luokkaa. Filosofisessa kielenkäytössä se voidaan ymmärtää
peruskäsitteeksi tai käsitteiden yleiseksi luokaksi. Esteettisen filosofian
yksi kategoria on kauneus. Ainakaan nopea ajattelu ei näe tässä kategoriassa
syytöstä. Voimme aavistaa tiettyä ehdottomuutta, kun filosofit puhuvat kategorisesta, esimerkiksi kategorisesta
imperatiivista. Ongelma on, etteivät kategoriat useinkaan ole viattomia
esteettisiä peruskäsitteitä. Kategorioihin liittyy toiminta, käytäntö:
kategoriointi, jakaminen luokkiin. Tämäkin toiminta voi olla lähtökohtaisesti
viatonta, joskus tieteellistä, mutta tämän toiminnan viattomimmatkin muodot
voivat olla vaarallisia.
Vieraantuneet ja sosiaalisesti sopeutumattomat
Jo 1920-luvulla
jotkut filosofit niin kuin Émile Chartier (alias Alain) ja hänen oppilaansa
George Canguilhem kiinnittivät huomiota siihen, että joidenkin oppilalojen –
niin kuin psykologian – kategoriat ovat oikeastaan poliisin kategorioita;
niiden tehtävä on palvella sosiaalista kontrollia. Esiin nousi esimerkiksi
vieraantuneiden luokka.
Jos ollaan tarkkoja,
vieraantumisesta modernissa mielessä puhuivat ensin lääkärit, ensimmäiset
psykiatrit niin kuin Philippe Pinel. (Tuomas Akvinolainen käytti sanaa viitaten
riivaavan demonin aiheuttamaan tilaan. Yleensä keskiaikaisille teologeille sanalla oli positiivinen
merkitys; alienatio oli käännös
kreikan sanasta kenosis,
tyhjentyminen: Ihminen tyhjentyy omasta tahdostaan tullen vastaanottavaiseksi
Jumalan tahdolle.) Käsite siirtyi muun muassa sosiologien käyttöön. Jos katsoo,
miten sanaa käytettiin 1800-luvun oppineissa kirjoituksissa, näkee, että se oli
tarkoitettu työkaluksi poliiseja varten.
Canguilhem, joka oli
lääkäri, arvosteli myös sopeutumisen käsitteen käyttöä. Ihmistieteissä tämä
käyttö johti sosiaalisesti sopeutumattomien kategorian syntyyn. Joku
luokitellaan sosiaalisesti sopeutumattomaksi usein siinä mielessä, että ainakin
vihjataan yksilön käytöksen olevan patologista. Canguilhem sanoo tämän merkitsevän
luonnollisen ja sosiaalisen ympäristön sulauttamista vaarallisella tavalla.
Sulauttamisen seurauksena kaikki annetun järjestyksen haastaminen näyttäytyy
sairautena.
Sosiaalisesti
sopeutumattomien kategoria on tärkeä ja mielenkiintoinen, koska se on ollut
hedelmällinen; on onnistuttu synnyttämään uusia alakategorioita. Kategoria on
myös hyvä esimerkki kategorioiden erilaisista vaikutuksista. Tässä tapauksessa
olisi harhaanjohtavaa puhua pelkästään kategorian poliisitehtävistä.
Sosiaalisesti sopeutumattomat ovat vain yksi luku sosiaalisten ongelmien
medikalisoimisen historiassa.
Identiteetti
Ylläolevat esimerkit
liittyvät yhteen kategoriaan, joka on eräänlainen superkategoria: identiteetti.
Se jäädyttää yhteen asentoon. Identiteetti osoittaa kunniaa järjestykselle,
sanoo Michel de Certeau.
Ajatteleminen on
liikettä ja sen ihmettelemistä, miten liikkeessä oleva onnistuttiin
jähmettämään paikalleen. Se on järjestyksen kyseenalaistamista. Meidän on siis laitettava itsemme liikkeeseen.
Minun on peruttava lupaukseni, etten naura. Tähän tarvitaan paljon naurua.
LIITE
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
LIITE
Argumentoinnista.
Oppitunti nro 2. Induktio ja deduktio. Induktio on väitteen johtamista
yksityistapauksesta. Induktio edellyttää, että meillä on jokin kokemus ja
havainto, vaikka kuinka rajallinen, jota käytämme päättelyn pohjana. Induktio
on (usein) todennäköisyyspäätelmä. Ihmiset ovat havainneet, että aurinko on
noussut aikaisempina aamuina. He päättelevät, olettavat, että se nousee
tulevanakin aamuna. Deduktio on päinvastoin yksityisten väitteiden johtamista
yleisistä väitteistä. Siinä käytetään vain sellaisia elementtejä, jotka ovat
päättelyn lähtökohdissa. Deduktio ei tuo esiin mitään uutta tietoa; sitä voisi
sanoa puhtaan laskennalliseksi. Induktio – tärkeä sekä arkielämässä että
tieteessä – on puutteellista, koska havainnot ovat rajallisia. Kysymys
vaikuttaa siihen, millaisia päätelmiä tehdään. Deduktio on
rajallista, koska premissit, oletukset, voivat olla virheellisiä, epätosia.
Joku filosofi, esimerkiksi Descartes, väittää voivansa todistaa Jumalan
olemassaolon deduktion avulla. Voiko joku sanoa, mikä tällaisessa väitteessä on
vialla? Joudumme palaamaan siis kysymykseen premisseistä, lähtökohdista. Mitä
siitä seuraa, jos lähtökohtana on metafyysisiä oletuksia, oletus tuonpuoleisesta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti