Kierkegaard
Filosofiakahvila tiistaisin Los Bolichesin "kunnantalon" kahvila (sama rakennus missä Pohjoismainen kirjasto)klo 11.15, keskiviikkoisin Con Corazónmari, C/El Copo, Torre del Mar klo 11.00, torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA tiistaisin Trattoria Gio, Centro Finlandia klo 13.30
Raija Säkkisen muistolle
Ironian filosofiset tulkitsijat Kierkegaardista Rortyyn ovat nähneet, että ironian ilmaantuminen liittyy jonkinlaiseen kriisiin tai ainakin uudenlaiseen tietoisuuteen säröstä maailman ja ihmisen välillä. Jokin naiivius katoaa, harmonia rikkoontuu. Tämä selittää, miksi esimerkiksi Kierkegaardilla, jolle ironia oli keskeinen teema koko filosofisen elämänsä ajan, ironia kiinnittyy kysymykseen subjektiviteetista. Kun kirjallisuuden ja retoriikan tutkijat ovat puhuneet ironiasta, he ovat usein verranneet sitä muihin trooppeihin, kuvainnollisen ilmaisun muotoihin tai toisiin huumorin lajeihin. Filosofit puolestaan ovat puolestaan tutkineet sitä käytäntönä ja tehneet siitä usein käytännön itselleen. He eivät ole vain tutkineet ironiaa. He ovat tarvinneet sitä.
Jaakko Hintikka oli
viisas. Hän tiesi – päinvastoin kuin monet muut filosofit – että käsitteilläkin on
historia. Hintikka puhui sokraattisesta ironiasta ja huomautti, että ironia
merkitsi alkuperäisesti teeskentelemistä. Muistettakoon, ettei sanalla antiikin
maailmassa ollut samanlaista moraalista merkitystä. Esimerkiksi latinan sanan fingere (teeskennellä) etymologia
viittaa muuhun: se on muotoilemista, jonkin asian esittämistä jossakin
muodossa. Samasta sanasta juontuvat mm. fiktio ja figuuri. Sokrateen ironisuus
ei merkinnyt sitä, että hän olisi ollut erityisen hauska mies. Se merkitsi
enemmän oveluutta. Hän teeskenteli olevansa tietämätön ja auttoi näin
keskustelijoita voittamaan ylpeytensä, paljastamaan oman tietämättömyytensä.
Ironia oli peliä,
joka mahdollisti tutkimuksen. Kierkegaard epäilemättä näki tämän aspektin.
Ironiassa sisäinen ja ulkoinen asettuvat toisiaan vastaan ja se muistuttaa
siinä mielessä tekopyhyyttä. Tekopyhä ponnistelee vaikuttaakseen hyvältä, vaikka on paha. Ironistin rekisteri on toinen, vähemmän moraalinen – Kierkegaardin mukaan
metafyysinen. Ironian harjoittaja naamioi ivan vakavuuteen ja vakavuuden ivaan.
Hyväksykäämme
hypoteesi, että ironia ilmaantuu, kun maailma tapahtuu toisella tavalla sen
kokijalle. Olisi syytä kiinnittää huomiota, millaisista olosuhteista on kyse.
Voimme myös kysyä, mitä ironia merkitsee subjektiviteetille.
Ironian olosuhteet.
Subjektin ja maailman välille on tullut repeämä. Maailma on pirstaleinen, epävarma,
sattumanvarainen. Ironia kehkeytyy ja kasvaa ihmisen vaikeassa suhteessa
todellisuuteen ja yhteiskunnalliseen järjestykseen. Ironikkoa voisi verrata
ulkopuoliseen, vieraaseen, jonka vastaus maailmalle voi olla muutakin kuin
ironia. Albert Camus'n l'étranger,
ulkopuolinen, on joku, joka on pakotettu elämään tietyllä tavalla, enemmän tai
vähemmän kristillisellä tavalla, vaikkei hän tahdo olla kristitty. Ottakaamme
Sokrates. Hän sanoi puolustuspuheessaan, ettei puuttunut suoraan politiikkaan,
koska tiesi, ettei hänen annettaisi toimia ja puhua; hän olisi ollut hengenvaarassa.
Hän ei edennyt suoraan vihollista kohti, vaan eteni sivusuunnasta. Näin hänestä
tuli ironikko.
Ironia ja subjektiviteetti.
Kierkegaard oli kuin Antonin Artaud. Eletty elämä oli elämää ensimmäisessä
persoonassa: elämä joka on minun
elämä. Subjektiviteetti on kierkegaardilaisessa ajattelussa sitä mitä yksilöä
on ihmisenä; se kytkeytyy eksistenssiin, olemassaoloon. Kierkegaardilla siihen
liittyy aina ambivalenssi. Minussa on samanaikaisesti ääretön ja äärellinen,
ruumis ja sielu. Subjektiviteetti on ongelma, tuhat eri vaikeutta: Miten olla
uskollinen itselleen? Mitä malleja pitäisi seurata? Kuka päättää oikeasta ja
väärästä? Ironikko Kierkegaardin subjektiviteetti on sellainen, että se on
sisäistänyt, tuonut itseen, maailman ja itsen välisen repeämän.
Ironiakin voi
rapistua, tulla ohjelmalliseksi. Sen synnyssä on epätoivoisuutta ja se johtaa
epätoivoon: ironiaa ei ymmärretä. Silti se voi olla vastavoima
juhlallisuudelle, pateettiselle vakavuudelle. Siinä voi olla kriittistä voimaa.
Meksikolainen kirjailija ja journalisti Carlos Monsiváis oli esimerkki
kirjoittajasta ja ajattelijasta, jolle ironia oli olennaista. Se oli ase
auktoriteetteja vastaan, meksikolaisen vallankäytön rituaalien paljastaja.
Monta kertaa näkee, että ironia, joka on asenne ja väline, paljastaa jotain
maailmasta. Se paljastaa, että ironia on maailmassa, ei vain ajattelijan
ivallisessa hymyssä. Elämä on valmiiksi parodiaa. Ironia on retorinen keino,
joka näyttää virkamiesten ja piispojen retoriikan luonteen. Ironia on tapa elää
valppaana.
Epäilemättä
Monsiváisin ironiasta löytyy samanlainen repeämän ja epätoivon elementti kuin
Kierkegaardin ironiasta, mutta siitä löytyy myös eräänlaista sankarillisuutta: ”Todellinen todiste korkeammasta älystä on on
kyky säilyttää päässään kaksi vastakkaista ajatusta ja toimia silti. Myöntää
esimerkiksi että asioille ei ole hoitokeinoa ja pysyä silti päättäväisenä
muuttaakseen ne.”
Olen suhtautunut
ironiaan ambivalentisti, ehkä ironisesti. Olen jopa ajatellut, että jos filosofia
alkoi ironiana, sen pitäisi kehittyä joksikin jalommaksi – huumoriksi. Silti
sanon: Jos tarvitsette ironiaa, viljelkää sitä. Ironiakin voi olla varustus. Se
on kevyt kantaa. Siihenkään ei tarvitse systeemiä. Varmasti se on tehokas lääke
ehdottomuuksia ja ideologioita, kaikkea painavaa, vastaan.
LIITE
Argumentoinnista. Oppitunti nro 4. Onko filosofia vain argumentointia tai demonstroimista? Jos ja kun filosofoiminen on jotain muuta, sanotaan: Tässä puhuu intuitio, ei järki. Tällainen filosofia assosioidaan monesti myös rationaalisuuden kritiikkiin. Kun joku kritisoi rationaalisuutta, ajatellaan helposti, että filosofia johtaa irrationalismiin. Tähän on epäilemättä historiallisia syitä, mutta ajatuksen voi nähdä myös virhepäätelmän seurauksena: pidetään lähtökohtana, että on vain kaksi mahdollisuutta, ei useampia. Voimme siis leikkiä ajatuksella, että kaikki filosofia ei olisi tavanomaista argumentointia tai vasta-argumentointia ja ei silti lankeaisi irrationalismiin. Kuvitelmaamme filosofi, joka kritisoi metafysiikan käsitteitä ja niihin liittyvää argumentointia. Yleensä filosofi etenisi ”sisältä käsin”, kritisoisi systeemin argumentteja. Hän voi jopa hyväksyä teorian lähtökohdat, olla arvostelematta toisen teorian lähtökohdista käsin (immanentti kritiikki). Tyypillisesti huomion kohteena ovat kritiikin kohteena olevan systeemin argumentaatiovirheet. Meidän kuvittelemamme filosofi toimii kuitenkin toisin. Hänen huomio kiinnittyy muuhun: argumenttien vaikutukseen. Hän astuu systeemin ulkopuolelle, muttei arvostele sitä toisen systeemin tai minkään transendentaalisen järjestyksen avulla. Tällaisen filosofoimisen siemeniä on nähtävissä jopa argumentointivirheistä puhuvassa ajattelussa. Argumentum ad metum, pelottelu: Joko A tai B ja koska B on paha, A on tosi. Tässä kiinnitetään huomiota vaikutuksiin. Toisaalta voisi esittää vasta-argumentin. Jos argumentteja arvostelee niiden vaikutuksen takia, kyseessä saattaisi olla esim. argumentum ad consequentiam, seuraamuksiin vetoaminen, jossa argumentin oikeellisuutta perustellaan vetoamalla sen seurauksiin tai slippery slope, kaltevan pinnan argumentti (jos hyväksymme että A ja A:sta seuraa B ja B on paha, emme voi hyväksyä A:ta). Asian ei tarvitse olla näin yksinkertainen. Argumentoinnin vaikutuksien arvostelijan ei tarvitse ajatella niin kuin kaltevan pinnan argumenttiin lankeava, että A:sta välttämättä (tai todennäköisesti) seuraa B. Hänen näkökulmansa ei ole puhtaan argumentativiinen; hän ei puhu ainakaan pelkästään argumentaation ristiriitaisuudesta, vaan jostain muusta. Hän huomioi systeemin vaikutuksen esim. yhteiskunnassa (diskriminointi, kansanmurhat jne.) ajattelematta, että nämä vaikutukset ovat välttämättömiä. Meidän uuden (kuvitellun) filosofian tähtäimessä voi olla jokin rationaalisuuden muoto, mutta seuraus ei välttämättä ole irrationalismi. Hän voi arvostella argumentointia toisella tavalla, kiinnittää huomiota eri asiaan. Tästä ei vielä seuraa, että hänen filosofiansa ei olisi argumentoivaa; hän vain pelaa erilaista peliä, astuu ulos. (Niin kuin loogikko Alfredo Deaño, joka sanoi: ”Jos P niin Q, mutta entä minä?”) Meidän ei silti vieläkään tarvitse tyytyä ajatukseen, että filosofia on aina argumentointia ja demonstrointia. Filosofoiminen on nimittäin myös kysymistä, ja kysymys ei ole argumentti. On toinenkin syy, miksi voi puolustaa ajatusta siitä, että filosofia ei ole vain demonstroimista. Jos palautamme kaiken filosofian argumentointiin ja demonstrointiin, väitämme (helposti), että filosofian totuus on demonstroinnin totuus. Monesti se on jotain muuta ja siihen päästään toisella tavalla – harjoittamalla itseä.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
LIITE
Argumentoinnista. Oppitunti nro 4. Onko filosofia vain argumentointia tai demonstroimista? Jos ja kun filosofoiminen on jotain muuta, sanotaan: Tässä puhuu intuitio, ei järki. Tällainen filosofia assosioidaan monesti myös rationaalisuuden kritiikkiin. Kun joku kritisoi rationaalisuutta, ajatellaan helposti, että filosofia johtaa irrationalismiin. Tähän on epäilemättä historiallisia syitä, mutta ajatuksen voi nähdä myös virhepäätelmän seurauksena: pidetään lähtökohtana, että on vain kaksi mahdollisuutta, ei useampia. Voimme siis leikkiä ajatuksella, että kaikki filosofia ei olisi tavanomaista argumentointia tai vasta-argumentointia ja ei silti lankeaisi irrationalismiin. Kuvitelmaamme filosofi, joka kritisoi metafysiikan käsitteitä ja niihin liittyvää argumentointia. Yleensä filosofi etenisi ”sisältä käsin”, kritisoisi systeemin argumentteja. Hän voi jopa hyväksyä teorian lähtökohdat, olla arvostelematta toisen teorian lähtökohdista käsin (immanentti kritiikki). Tyypillisesti huomion kohteena ovat kritiikin kohteena olevan systeemin argumentaatiovirheet. Meidän kuvittelemamme filosofi toimii kuitenkin toisin. Hänen huomio kiinnittyy muuhun: argumenttien vaikutukseen. Hän astuu systeemin ulkopuolelle, muttei arvostele sitä toisen systeemin tai minkään transendentaalisen järjestyksen avulla. Tällaisen filosofoimisen siemeniä on nähtävissä jopa argumentointivirheistä puhuvassa ajattelussa. Argumentum ad metum, pelottelu: Joko A tai B ja koska B on paha, A on tosi. Tässä kiinnitetään huomiota vaikutuksiin. Toisaalta voisi esittää vasta-argumentin. Jos argumentteja arvostelee niiden vaikutuksen takia, kyseessä saattaisi olla esim. argumentum ad consequentiam, seuraamuksiin vetoaminen, jossa argumentin oikeellisuutta perustellaan vetoamalla sen seurauksiin tai slippery slope, kaltevan pinnan argumentti (jos hyväksymme että A ja A:sta seuraa B ja B on paha, emme voi hyväksyä A:ta). Asian ei tarvitse olla näin yksinkertainen. Argumentoinnin vaikutuksien arvostelijan ei tarvitse ajatella niin kuin kaltevan pinnan argumenttiin lankeava, että A:sta välttämättä (tai todennäköisesti) seuraa B. Hänen näkökulmansa ei ole puhtaan argumentativiinen; hän ei puhu ainakaan pelkästään argumentaation ristiriitaisuudesta, vaan jostain muusta. Hän huomioi systeemin vaikutuksen esim. yhteiskunnassa (diskriminointi, kansanmurhat jne.) ajattelematta, että nämä vaikutukset ovat välttämättömiä. Meidän uuden (kuvitellun) filosofian tähtäimessä voi olla jokin rationaalisuuden muoto, mutta seuraus ei välttämättä ole irrationalismi. Hän voi arvostella argumentointia toisella tavalla, kiinnittää huomiota eri asiaan. Tästä ei vielä seuraa, että hänen filosofiansa ei olisi argumentoivaa; hän vain pelaa erilaista peliä, astuu ulos. (Niin kuin loogikko Alfredo Deaño, joka sanoi: ”Jos P niin Q, mutta entä minä?”) Meidän ei silti vieläkään tarvitse tyytyä ajatukseen, että filosofia on aina argumentointia ja demonstrointia. Filosofoiminen on nimittäin myös kysymistä, ja kysymys ei ole argumentti. On toinenkin syy, miksi voi puolustaa ajatusta siitä, että filosofia ei ole vain demonstroimista. Jos palautamme kaiken filosofian argumentointiin ja demonstrointiin, väitämme (helposti), että filosofian totuus on demonstroinnin totuus. Monesti se on jotain muuta ja siihen päästään toisella tavalla – harjoittamalla itseä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti