Hermann Broch
TIISTAIN RYHMÄ(T) EIVÄT KOKOONNU (ainakaan toistaiseksi)
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00, torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00, torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
Ihmisoikeudet eivät aina toteudu. Niitä käytetään myös aika ajoin sodan oikeutuksena ja voisi siis sanoa, että niitä käytetään väärin. Tästä ei tarvitse tehdä päätelmää, että ihmisoikeudet ovat turhia. Ne luotiin, jotta heikollakin olisi jokin väline vallan ja sen väärinkäytön edessä. Kysymystä voi lähestyä filosofisesti monesta kulmasta, voidaan esimerkiksi etsiä ihmisoikeuksien perustaa. Usein ongelma – jos se on ihmisoikeuksien toteutumattomuus – ei ratkea teoreettisessa pohdinnassa. Jos ihmisoikeudet eivät toteudu, siitä täytyy tehdä filosofinen ja käytännöllinen päätelmä, että niitä pitää puolustaa.
Mikä voisi olla
ihmisoikeuksien perusta? Mitä merkitsee sana perusta? Emme ehkä tarvitse monimutkaista selittelyä ja oikeutusta,
jos ajattelemme niin kuin Hermann Broch (1886-1951), itävaltalainen kirjailija
ja ajattelija (ehkä filosofi), joka käsitteli monella tavalla kysymystä
arvoista ja niiden katoamista. Broch sanoi, että on olemassa velvollisuus
auttaa toista ja tämä velvollisuus menee kaiken edelle. Tällainen väite ei
vaadi perustelua; se on perusta ja lähtökohta. Broch oli pakolainen ja yritti
auttaa eurooppalaisia pakolaisia.
Mielenkiintoista tässä
lähtökohdassa on kaksi asiaa. 1)Oikeutta ei vaadita itselle ja itsen takia,
vaan kyse on työstä ja avusta, joka tehdään toiselle. 2)Tämä vaatimus ja
velvollisuus tuntuu erityisen vaikealta nykyään; sillä on enemmän vastavoimia
kuin aikaisemmin.
Toinen ajattelija
(ehkä filosofi), Michel Foucault, piti Genevessä yhdessä muiden kanssa
lehdistötilaisuuden vuonna 1981 tarkoituksena informoida kansainvälisen
ihmisoikeuksia puolustavan komitean perustamisesta. Hänen puheensa nimi oli
Hallitusten edessä ihmisoikeudet (Face
aux gouvernements les droits de l'Homme). Lyhyessä vähälle huomiolle
jääneessä tekstissä on kaksi kohtaa, jotka selittävät ihmisoikeuksien ja niiden
puolustamisen lähtökohtaa, perustaa. Toisessa kohdassa Foucault sanoo, että
ihmisten kärsimyksen ei pidä olla politiikan mykkä seuraus, vaan se on perusta
nousta vallankäyttöä vastaan. Aikaisemmin hän toteaa, että on olemassa
”kansainvälinen kansalaisuus”, jolla on omat oikeutensa ja velvollisuutensa ja
joka sitoo ihmisiä nousemaan vallan väärinkäyttöä vastaan riippumatta siitä,
ketkä sitä harjoittavat ja keitä ovat uhrit. Tässä yhteydessä Foucault sanoo:
”...kaikki olemme hallittuja ja siksi solidaarisia.”
Foucault'n puheen
lähtökohta on siis yhtä yksinkertainen kuin Brochin ja tässä vielä erityisesti
korostuu ihmisoikeuksien luonne välineenä, instrumenttina – ei jonakin
annettuna tai taattuna. Erityisen mielenkiintoinen ja ajankohtainen on termi
”kansainvälinen kansalaisuus”. Foucault puhuu pakolaisuudesta ja siitä, miten
kyvyttömiä olemme vaikuttamaan niihin syihin, jotka pakottavat ihmiset
jättämään omat maansa. Jotain voi silti tehdä ja jotkut ovat tehneet.
”Kansainvälinen kansalaisuus” asettuu tavanomaista kansainvälistä politiikkaa
vastaan, sillä sen yksi lähtökohta on, ettei toisen maan sisäisiin asioihin
puututa. ”Kansainvälinen kansalaisuus” ei ole utopia. Foucault viittaa kumppaneihin,
joiden seurassa hän liikkuu (Amnesty International, Terre des hommes jne.) Ihmisoikeudet eivät
tarvitse filosofista perustaa, filosofista puolustusta, mutta niiden
puolustamisessa on mukana filosofinen asenne, etiikka. Tässä asenteessa on kaksi
huomionarvoista piirrettä. 1. Me otamme
oikeuden nousta valtaa vastaan. 2. Nouseminen valtaa vastaan merkitsee, että
otamme riskin.
Ensimmäisessä kohdassa
filosofia voi auttaa, jos filosofia on huomion kiinnittämistä siihen mitä ympärillämme
tapahtuu ja se kehittää herkkyyttä tuskien ja pahoinvoinnin edessä. Toisessa
kohdassa filosofia voi auttaa, jos se tuo meille mielenrauhaa ja varmuutta
siitä, mitä pitää tehdä siitä huolimatta, että tekeminen asettaa olemassaolon
vaaraan...
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti