Lichtenberg
TIISTAIN RYHMÄ(T) EIVÄT KOKOONNU (ainakaan toistaiseksi)
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00, torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
Filosofiakahvila keskiviikkoisin Peña el Bujío, Av. Toré Toré 22, Torre del Mar klo 11.00, torstaisin La Carihuela Chica, Rafaelin aukio klo 16.00
On ihmisiä, jotka
eivät osaa ihailla. He näkevät kaikessa syytä valittaa, surkutella, sääliä tai
halveksia. Lisäksi se mitä osataan ihailla, mahtuu kapeaan alaan. Emme keksi
uusia ihailtavia asioita. Emme siis keksi uusia arvoja; osaamme ihailla vain
yhtä ja toista näkyvää taitoa tai tietoa.
Kykyämme ihailla
rajoittaa kaksi harhauttavaa tai vääristävää näkökulmaa. Katsomme mainostetun suuruuden
näkökulmasta, ts. huomiotaherättävän sankarillisuuden mittaa käyttäen.
Espanjalaiset palomiehet lähtivät pelastamaan hukkuvia pakolaisia, kaiken
uhalla. Tästä näkökulmasta monet teot näyttävät pieniltä ja
mitäänsanomattomilta. Toisaalta meillä on oman navan näkökulma. Se mitä olemme
itse halunneet ja arvostaneet – ja jonka ylpeinä toteamme saavuttaneemme –
peittää näkyvistä toisenlaiset eleet, teot, tavat. Oman navan näkökulman yksi
vaikutus on se, että erilaisuutta vieroksutaan ja halveksitaan – jos sitä edes
huomataan.
Yksi arvojen lähes
huomaamaton – tekisi mieli sanoa salattu – ominaisuus on, että ne sulkevat
toisiaan pois. Ottakaamme yksinkertainen esimerkki. Miksi ystävyyttä
arvostetaan niin vähän? Koska menestys on niin tärkeää, arvokasta ei ole sen
kannalta hyödytön yhdessäolo, jakaminen, hellyys. Ystävyys on vain ystävyyttä, kun asiaa katsoo niin
suunnattoman arvokkaan parisuhteen (tai romanttisen rakkauden) näkökulmasta.
Voimme vastustaa
arvoja, arvostuksia. Minä esimerkiksi olen tehnyt vastarintaa sosiaalisuuden
vaatimusta vastaan. Tällainen vastustus saattaa tehdä sokeaksi. Georg Christoph
Lichtenberg (1742-1799) auttoi minut näkemään toisin. Hänelle hyvä dietetiikka
ymmärryksen lisäämiseksi on huomion kiinnittäminen todellisiin ja konkreettisiin
asioihin. Lukenut mies suhtautui aika skeptisesti lukemiseen; hän piti
parempana havainnointia, näkemistä. Kun näkee paljon, se tekee ihmisistä
”viisaita, sosiaalisia ja hyödyllisiä”.
Erityisen
huomionarvoista Lichtenbergin ajatuksessa on, että hän liittää tämän
sosiaalisuuden ja hyödyllisyyden ideaan maailmankansalaisuudesta. 1700-luvulla,
valistusajalla, monet nostivat esiin tämän enemmän tai vähemmän jalon idean kosmopoliittisuudesta, mutta harvat
antoivat sille näin jokapäiväiseltä tuntuvaa sisältöä. Lichtenbergin
maailmankansalainen ei katso vain rajojen yli, kansallisen näkökulman ohi, vaan
on ennen kaikkea tämän maailman
kansalainen: ihminen toisten kanssa.
Kaikki nämä huomiot
johtavat minun monien kysymysten eteen. Miten opimme arvostamaan tai ihailemaan
jotain? Olisi helppo sanoa, että kokemukset opettavat. Kun koen ystävän tuen
tai iloitsemme yhdessä jostain, opin ehkä arvostamaan tukea tai iloa, ystävän
anteliaisuutta. Vaikka tämä vastaus tuntuu uskottavalta, siinä ei ole koko totuus.
On nimittäin niin, etten koe tuen arvoa tai ystävän anteliaisuutta, jos en jo
arvosta niitä. Kysymys pitää muotoilla toisin. Miten jokin kokemus on
mahdollinen? Miten voisin kokea ystävän hyväntahtoisuuden ja anteliaisuuden,
jos tähtään vain menestykseen?
Miten voisin nähdä? Sekä taide että filosofia yrittävät
auttaa näkemään. Kun taideteosta tai filosofista kirjoitusta arvioi ja katsoo
ulkopuolelta ja oudoksuen, huomaa, että ne rikkovat totuttuja tapoja katsoa
asioita. Jotta tämä rikkominen ja uusi katse olisivat mahdollisia, on osattava
hävittää, pyyhkiä pois kliseitä. Taiteilijan täytyy taistella, jotta kangas
olisi tyhjä ennen maalaamista. Filosofeilla on aina mukanaan yksi sana, joka
liittyy tähän taisteluun: epäily.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti