perjantai 9. huhtikuuta 2021

Kuka puhuu?

 

Heidegger

Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä

pasifarm@yahoo.es

Perjantaisin Espanjan aikaa klo 18.00 (Suomen aikaa klo 19.00)

Tässä linkki tapaamiseen:


Tämä aiheena 16. huhtikuuta:

Arvokeskustelu on sana, joka ilmaantui varoittamatta ennen kuin kukaan ehti pohtia, mitä arvot ovat ja miten niistä voi keskustella. Sana on oire. Olemme eksyksissä ja ilman suuntaa.

Sana saattaa olla ansa. Arvon voi ymmärtää siksi, mikä tekee elämän elämisen arvoiseksi. Voin sanoa, että ystävyys ja huumori ovat arvojani. Kai minä voin keskustella niistä, mutta on kysyttävä, missä keskustelusta tulee mielekästä. Arvo on käsitteenä pahapäinen, koska todellisuudessa se sotii toisia arvoja vastaan, luo raja-aitoja ja hierarkioita.  Arvot tulevat usein esiin sloganeina, ja sloganit eivät keskustele. Jos meillä on raja-aidat valmiina, emme voi tehdä keskustelusta seikkailua, jonka päätepistettä emme tunne. Silloin arvoista keskusteleminen vain vahvistaa valmista käsitystä ja pahimmassa tapauksessa lisää vastakkainasettelua.

Vaikka olisimme kaukana jostain ajattelijasta (jokin meissä sotisi häntä vastaan) ja vaikka pitäisimme häntä vaarallisena, voimme ehkä löytää jotain käyttökelposta hänen sanastostaan, välineistään. Minulle on tarttunut mukaan esimerkiksi pari Heideggerin käsitettä, vaikka tuskin kukaan voisi minua kehua tai haukkua heideggerilaiseksi. Yksi on juttelu tai lörpöttely, Das Gerede.  

Todellisen keskustelun sijalla on puhe, keskustelu, jossa on jo lähtökohtaisesti kadotettu jotain olennaista; se on rituaalipuhetta. Lörpöttelyssä lauseet eivät merkitse mitään tai ne eivät tuo esiin mitään merkityksellistä. Jos ja kun sillä on oma roolinsa ja paikkansa maailmassa, puheen kuulija ylistää sanojan sanomaa. Puhetta ei arvioida eikä testata. Kuulija teeskentelee ymmärrystä niin kuin puhujakin. Lörpöttelun tai juttelun vaikutus syntyy varkain. Äkkiä jokin asia, esimerkiksi arvot ovat esillä ja koko aihetta leimaa erityinen logiikka: asiat ovat niin kuin ovat, koska niin sanotaan.

Lörpöttelyyn liittyy saksalaisajattelijan toinen mielenkiintoinen  termi Stimmung, vire tai virittyneisyys. Vire on ”mieliala”, joka vaikuttaa siihen, miten ihminen tulkitsee ympäristöä ja tapahtumia. Yksi Heideggerin analysoimista esimerkeistän pelko. Koska juttelu, huhu, juoru – lörpöttely – voi synnyttää tällaista virittyneisyyttä, meillä ei ehkä ole oikeutta suhtautua välinpitämättömästi ja huolettomasti siihen.

On kysyttävä, onko tämä tai tuo käynnistynyt keskustelu jutustelua. On kysyttävä, mitä esitetyssä puheessa levitetään ja mihin se suostuttelee. Jotta keskusteleminen olisi mahdollista, kysymisen on avattava tila, tehtävä aloite. Olisi analysoitava, ovatko arvot annettuja ja perittyjä vai ovatko ne omia, luotuja. Uskallettava pohtia, kykenemmekö arvoihimme ja mitä meidän pitäisi tehdä itsemme kanssa, jotta olisimme kyvykkäitä. Kaiken tämän edellytyksenä olisi, että  osallistujat vedettäisiin henkilökohtaiseen vastuuseen.

Jos huutelemme iskulauseita emmekä kysele tai kuuntele, teemme sen ryhmän tai yhteisön edustajana. Vetoamme meidän arvoihin., tukeudumme johonkin takanamme. Emme ota itse vastuuta.

Puheet arvokeskusteluista ovat juhlallisia. Juhlallisuus on jotain mitä on syytä vastustaa. Käytännössä se tarkoittaa myös, että meitä ei ole kutsuttu osallistumaan. Aina puuttuu titteleitä, emme koskaa täytä pukuetikettiä. Kun jäämme ulkopuolelle, seuratkaamme sitä avoimin mielin, mutta myös valppaina. Kysykäämme kunkin keskustelijan kohdalla, kuka puhuja on. Onko hän athuroglossos, ihminen jolla ei ole suussa porttia vai onko hänellä hyve myös sydämessä, ei vain suussa?

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti