Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä
pasifarm@yahoo.es
Perjantaisin Espanjan aikaa klo 18.00 (Suomen aikaa klo 19.00)
Tässä linkki tapaamiseen:
Tämä aiheena 23. huhtikuuta:
Aihe ei liity muistiin neurologisesti kuvattuna ilmiönä, salaperäiseen prosessiin aivoissa. Muisti on myös sosiaalinen ja poliittinen ilmiö. Se on jotain, jonka kautta organisoidaan kuva siitä, kuka sinä olet. Muisti määrittää mielikuvan siitä, millaista tulevaisuutta haluaa ja mitä voi tehdä. Jos ja kun valta kontrolloi – pystyy kontrolloimaan tai ohjaamaan muistia, se onnistuu määrittämään ihmiselle, mitä heidän tulee muistaa.
Primitiivisinkin
vallankäyttö yrittää vaikuttaa ihmisen ihmisen mielikuviin ja siihen mitä hän
ajattelee itsestään. Siksi muistin ohjaaminen, erityisen muistikulttuurin
synnyttäminen, on strategisesti mielenkiintoista. Jos ajattelemme kansalaista,
ohjauksen kohdetta, muisti ei tästä näkökulmasta näyttäydy haluttavana kykynä;
se voi olla voimattomuuden lähde.
Eri maissa toimineet
ihmisoikeusrikkomuskomiteat ovat esimerkki siitä, miten muisti ja pyrkimys
välttää unohtaminen palvelee tavoiteltua muutosta. Espanjassa tuli vuonna 2007
voimaan erityinen laki, Ley de Memoria
Histórica de España, jonka tarkoitus oli tunnustaa ja muistaa kaikkia
sisällissodan uhrit, myös sotaa seuranneen Francon hallinnon uhrit. Kyseessä
oli yritys korjata jotain. Sana ”muisti” oli paljonpuhuva. Jotain oli
unohdettu. Vuonna 1977, Francon jälkeen,
haluttiin armahtaa kaikki poliittiset vangit ja aikaisemman järjestelmän
vainoamat ryhmär. Armahduslaki, Ley de
Amnistia, on kuitenkin myöhemmin toiminut suojana kiduttajille, ja laki on
saanut nimityksen ley del olvido.
Vuonna 2007 tehty uudistus ei muuttanut tätä.
Menneisyys
voi olla taakka, ja muistaminen voi tehdä voimattomaksi. Mutta muisti voi olla myös moraalisen
energian lähde. Greenwich Villagessa, New Yorkissa, syntyi mellakoita kesäkuussa 1969, kun
poliisi teki ratsian gay-baariin
nimeltyä Stonewall Inn. Lain mukaan alkoholin tarjoilu homoseksuaaleille ei
ollut sallittua. Mafia pyöritti kuitenkin baareja, joissa tarjoiltiin.
Rikollisjärjestöt lahjoivat poliisit. Mellakat alkoivat pienestä symbolisesta
eleestä. Ratsatun baarin asiakkaat heittelivät poliiseja kolikoilla. Lehdet
kirjoittivat Stonewallin mellakoista pieniä ja erittäin vähätteleviä uutisia.
Mellakoitsijat ja heitä tukevat ihmiset ryhtyivät kuitenkin organisoitumaan ja
perustamaan erilaisia työ- ja aktivismiryhmiä. Homoseksuaalit politisoivat omat
vaikeutensa ja tuskiensa aiheet. Ryhmät tekivät hyvin erilaisia asioita, mutta
loivat myös yhteisen tehtävän, muistamisen.
Seuraavana
vuonna 28. kesäkuuta pienet ryhmät järjestivät kulkueet Stonewallin mellakoiden
muistoksi New Yorkissa ja Los Angelesissa. Ennen kuin kulkueet olivat päässeet
perille, tuhannet olivat liittyneet joukkoon. Gay pride oli syntynyt. Lehdet
erehtyivät Stonewallin merkityksestä. Lehtimiehet eivät ottaneet huomioon
muistin merkitystä. Mellakat olivat alku jollekin. Jatkuvuus ja elävyys
synnytettiin muistamisen kautta.
Voimme siis aavistaa
tai kuvitella, että valta ja muisti todellakin kytkeytyvät – tekisi mieli sanoa
solmiutuvat – yhteen monenlaisilla, vaihtelevilla tavoilla. Ehkä pitäisi katsoa
ja tarkistaa, minkä ryhmän tai maanosan
halutaan muistavan, ettei mikään muu kuin olemassaoleva ole mahdollista. Voimme
myös kysyä, millaisia asioita meidän olisi syytä kaivaa esiin menneisyydestä,
jotta keksisimme mahdollisuuksia ja voimia toteuttaa ne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti