José Clemente Orozco: Demagogo 1946
Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä
pasifarm@yahoo.es
Perjantaisin Espanjan aikaa klo 18.00 (Suomen aikaa klo 19.00)
Tässä linkki tapaamiseen:
Tämä aiheena 9. huhtikuuta:
Jos kyse ei olisi
enää sanoista, vaan teoista, toinen yritettäisiin eliminoida. Tällaisissa
keskusteluissa on sorron ja puhdistusten siemen. Kyse ei ole vain
hedelmättömästä ja köyhtyneestä suhteesta toiseen, vaan myös vaarasta.
Tällaisen sodankaltaisen
väittelyn havainnoiminen tuo esiin, ettei vaara ole aina ja pelkästään
ulkopuolinen uhka. Vaara on meissä itsessämme. Se on myös pelin luonteessa ja
siinä, että itse osallistumme siihen. Tämä ei merkitse, ettei maailmassa,
instituutioissa ja käytännöissä, olisi vaaraa.
Emme voi vain katsoa
itseämme. Demagogia ja imartelu uhkaavat demokratiaa ja vahingoittavat
mahdollisuuksia sen vaatimaan keskusteluun. Kasvatus sulkee lasten mielet.
Ongelma on kuitenkin myös suhteessa itseemme. Olemme passiivisia ja pidämme
itsestään selvänä asioita, joiden on sanottu olevan itsestään selviä. Annamme
imarrella itseämme, koska meillä ei ole rohkeutta kuunnella totuutta.
Ulkopuolinen uhka –
virus tai vihollisen hyökkäys – on vaara, mutta toinen vaara piilee siinä,
miten vastaamme ja toimimme. Tiedon, ajattelun ja kysymysten tulee tarkistaa,
mikä on todellinen uhka. Oma toiminta voi pahentaa tilannetta.
Itsepuolustustaidon kehittäminen vaatii siis kykyä lukea tilannetta ja
ymmärrystä siitä, että tilanne muuttuu oman toiminnan vaikutuksesta. Se vaatii
myös sitä, että asettuu itseään vastaan, taistelee omaa passiivisuuttaan
vastaan ja harjoituttaa itseään (esimerkiksi kykyään lukea tilannetta) vahvistaakseen
itseään.
Kun puhumme vaarasta
ja kysymme, missä se on, emme pohdiskele, ketä kannatamme. Valitsemme, mitä
vastaan taistella. Kriittinen ajattelu voi olla suureksi avuksi tällaisessa
jokapäiväisessä kamppailussa. Kuvitelkaamme, että teemme oikean ja tehokkaan
liikkeen puolustaaksemme itseämme. Myös tämä hyvä liike voi olla heikkouttamme
seuraavalla hetkellä. Nyt vastustaja tuntee sen, osaa varautua siihen. On
oltava valpas ja kriittinen, osattava kysyä.
Taisteluun ei tarvita
ohjelmaa ja suurta ideaa ideaalisesta ihmiskunnasta. Vaatimukset ohjelmasta
voivat sisältää vaaran: siinä elää unelma kysymisen lopettamisesta. Voimme
taistella suurta, mahdotonta, monipäistä vihollista vastaan. Se saattaa
vaivuttaa suruun ja epätoivoon. On jatkettava. Todella surullista on vain vaipuminen
suruun.
Edessämme ei ole vain
vallankäyttäjän kyynisyys tai korruptio. Edessämme voi olla tilanne, johon ei
ole poliittista ratkaisua, mitään valmista kaavaa. Siitä huolimatta on
jatkettava. Edessämme on realisti, joka sanoo: ”Mitään ei ole tehtävissä. Tämä
ei ole meidän käsissämme.” Realistista huolimatta meillä voi olla etiikka,
eettinen käytäntö, joka ilmenee siinä, ettemme hyväksy asioiden tilaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti