torstai 24. maaliskuuta 2022

Jos mieli ei olekaan omenakori...

 

Descartes

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa klo 11.00 (Casa Juande, Av. Toré Toré)

Filosofiakahvila Fuengirolassa viimeisen kerran torstaina 31.3. klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09

Tämä aiheena 29.3. ja 30.3. ja 31.3.

On kerrottu, että Newtonin päähän putosi omena. Omena tuntuu olleen tärkeä hedelmä 1600-luvulla, sillä René Descartes käytti usein siteerattua omenakorivertausta. Kuvitteellisessa tilanteessa ihmisellä on kori täynnä omenoita ja hän epäilee, että osa on mätiä. Miten toimia? Descartes kysyy. Ihminen ottaa omenoita korista ja tarkastaa niitä. Ranskalaisfilosofi vertaa ihmismieltä omenakoriin. Ihminen kerää mieleensä kaikenlaisia ajatuksia, mielipiteitä ja näkemyksiä. Filosofian suuri tehtävä on tarkistaa sinne kerättyjä asioita. 

Descartes oli tärkeä filosofi. Vieläkin ajattelemme Descartesin varjossa. Hänen mukaan mieli oli eräänlainen omenakori, ja toiset ajattelevat yhä, että näin on. Kun yritän astua pois varjosta, joudun kysymään, entä jos mieli ei olekaan omenakori.

Tulee tilanteita, joissa on hyvin hedelmällistä muotoilla tällainen kysymys: ”Entä jos?” Kysyjä saattaa joutua silti tyhjän päälle. Näin siitä huolimatta, että olisi irtaantunut kartesiolaisesta dualismista eikä olisi tehnyt itselleen pakkomiellettä mielen filosofiasta.

Mitä tarkoittaa, että mieli mielletään omenakoriksi? Se merkitsee, että mieli ymmärretään astiaksi, johon keräämme asioita, esineitä, kuvia, sanoja. Mieli kantaa niitä mukanaan. Jos tahtoo pois Descartesin varjosta ja tuntee olonsa hämmentyneeksi, voi lukea esimerkiksi Nietzscheä, joka oli hyvin vähän kartesiolainen. Monet ovat huomanneet, että hänen tekstejään lukiessa syntyy toisenlainen kuva mielestä. Se ei ole astia, vaan vatsa. Tämä kuva toistuu monissa Nietzschen kirjoituksissa. Ruumiin ja mielen toiminta on yhtä. Mieli yrittää sulattaa ajatukset ja mielikuvat.

Ihmisen tai filosofin tehtävänä ei ole niinkään katsoa ajatuksia, vaan käyttää niitä ravinnoksi. Ruoansulatus alkaa suussa. Maku ja haju ovat yhtä tärkeitä kuin silmät. Jokin ei sula ei vatsassa eli siitä ei voi tulla ravintoa. Nielty tavara voi olla myrkkyä. Silloin olisi syytä tehdä vatsahuuhtelu. Joudumme kehittämään aivan toisenlaista käytäntöä kuin siinä tapauksessa, että mieli ymmärrettäisiin omenakoriksi.

Voimme tottua ravintoon, joka ei aluksi sula kovin hyvin. Voimme siis totutella joihinkin ajatuksiin, ottaa niitä pieninä annoksina. Omena pitää lääkärin loitolla, mutta myös myrkkyyn voi tottua. Myrkky voi olla myös hyväksi, esim. rotanmyrkky, kun annos on oikea. Omena on hyväksi, mutta voimme kysyä, millaisia muita hedelmiä tai ajatuksia tarvitsemme. Monesti vierastan liiallista teoretisointia, mutta tietynlainen teoretisointi saattaa olla tarpeellista tai välttämätöntä jollekin ihmiselle, vaikkei se olisi sitä minulle. Tämä ajatus on tehnyt minusta hiukan suvaitsevaisemman sekä filosofeja että oikeita ihmisiä kohtaan. Joku saattaa tarvita metafyysisiä pohdiskeluja – jos ei muuten, niin päästäkseen eroon niistä tai sulattaakseen ne, käyttääkseen ne ravinnokseen.

Yksi syy syödä on energian saaminen. Jos ajattelen, että mieli on vatsa, kysyn: Mistä ajatuksesta saan energiaa?  Itseään kehittävä ihminen tai ihminen joka tahtoo ylittää itsensä voi haastaa itsensä sulattamaan aikaisemmin sulamattomia ajatuksia. Voimme myös helposti nähdä, että Nietzsche on itse havainnollistava esimerkki siitä, mitä merkitsee, kun ajatukset eivät sula hyvin, tule ravinnoksi. Nietzschen ajatukset ovat muuttuneet myrkyksi monessa vatsassa. Nietzsche ei sopivaa luettavaa kaikille. Kaikilla ei ole sopivaa suolistoa siihen. Hän ei sovi myöskään kaikille filosofeille. Joillekin hän on aivan liikaa. Onhan se shokki, jos mieli ja vatsa eivät pysy erossa toisistaan. Omenakori oli enemmän vertaus. Nietzschen ajatus mielestä vatsana menee pidemmälle. Hän kirjoitti Ecce Homossa: ”Kaikki ennakkoluulot tulevat suolista.”

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti