keskiviikko 29. kesäkuuta 2022

Olennaista

 

Bernard Williams

Olen sanonut, että minua riivaa kysymys, jonka eteen joudun, kun totean: Minkä tahansa sanominen ei ole merkityksellistä. Kun olemme vaikka vain ohimennen keskustelleet tästä filosofiakahvilassa, minulle on tullut selväksi, että toteamus on epäselvästi muotoiltu. En osaa sitä vielä paremmin muotoilla, mutta tämä riivaus on syy siihen, että olen viime aikoina lukenut (en tarpeeksi) englantilaista filosofia, Bernard Williamsia (1929-2003).

Erityisesti minua on kiinnostanut hänen myöhäinen teoksensa Truth and Truthfulness (2002). Williams käsittelee teemaa, joka minua riivaa. Hän toteaa:

”Olennaista ei ole, että kaikki saavat puhua, vaan se, että mikä on sanomisen  arvoista sanottaisiin.”

Miten erilainen, suorastaan outo, huomautus tämä olisi nykypäivän maailmassa, melun ja säihkeen keskellä!

 https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti