Rumi
Filosofiakahvila 14.2./15.2./16.2.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Minulle yksi
hänen tärkeimmistä ajatelmistaan on tämä: “Kun päästät irti siitä kuka olet, sinusta
tulee se kuka voisit olla.” Mietelmä on mielenkiintoinen, koska se
liittyy takertumisen teemaan ja koska kysymys ei ole, kuka minä olen,
vaan kuka voisin olla.
Takertumisen teema on keskeinen buddhalaisessa
ajattelussa, mutta kukaan ei omista problematiikkaa. Buddhalaisessa opetuksessa
kyse on siitä, että halusta tulee janoa (tanha); ihmisen mieli tarttuu johonkin
ajatukseen, joskus hyvinkin pakkomielteisesti. Takertumaton antaa tapahtumien
tulla ja mennä. Rumin mietelmässä puhutaan siitä, että takerrumme siihen mitä
olemme ja mitä ajattelemme olevamme.
Länsimaisen kulttuurin ja henkisen elämän keskeisiä
tavoitteita on vuosisatojen ajan ollut pyrkimys selvittää, kuka minä olen. Tämä pyrkimys ei ole heikentynyt, vaikka
yhteiskunnat ja kulttuurit ovat maallistuneet. Länsimaisen individualismin yksi
piirre on sen pakkomielle identiteettiin. Ihminen suhteessa itseensä on itsensä
lukija, tulkitsija, ymmärtäjä. Olemme hermeneutteja, emme veistäjiä. Jopa
kristitityn askeetikon kysymys ei ollut kuitenkaan vain se, kuka hän on. Hän
kilvoitteli, pyrki jopa yhteyteen Jumalan kanssa, tavoitteli ekstaattista
tilaa. Anteeksi, Pyhä Teresa, jos olen ymmärtänyt väärin. Askeetikko,
kilvoittelija, kysyy: Mitä voin itsestäni tehdä?
Rumin mietelmä näyttäytyy nyt erityisessä valossa.
Päästäminen irti itsestä mahdollistaa sen, että sinusta tulee se mitä voit
olla. Päästäminen itsestä irti on
askeesia. Mutta miten tätä harjoitusta tehdään? Miten itsestä päästetään irti?
Miten se olisi mahdollista meille, jotka pidämme siitä kiinni kynsin hampain?
Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, mutta Rumin mietelmä pakottaa myös kysymään,
mitä merkitsee tuleminen siksi kuka voisit olla.
Rumi tuskin tarkoitti, että sinusta voi tulla
hammaslääkäri. Kun askeetikko kysyy, mitä voi tehdä itsestään, se ei tarkoita,
että pyrkisi miljonääriksi tai presidentiksi. Kyse ei ole aseman, omaisuuden
tai maineen tavoittelusta. Yleensä buddhalaiset, Rumi, kristitityt askeetikot
tai muut vastaavat ovat pyrkineet johonkin viisauteen, täydellisyyteen tai
kuolemattomuuteen, eivät hammaslääkäriksi tai presidentiksi.
Erityisen huomion Rumin mietelmässä ansaitsee sana “voisin”. Kuka voisin olla? Jos ja kun onnistun päästämään itsestäni
irti, minusta ei tule mitä tahansa; minusta tulee se mikä voisin olla. Kyse ei
ole vain sisäisistä rajoituksista, esimerkiksi pienen älykkyysosamäärän
rajoittavasta vaikutuksesta. Eri aikoina ovat erilaiset kokemukset mahdolllisia
ja mahdottomia. Pyhä Teresa ei voisi tulla pyhimykseksi nykypäivänä. Hän saisi
psyykelääkkeitä tai hän olisi yritysjohtaja.
Nykypäivänä joudumme kysymään,
voimmeko me vielä kysyä, mitä meistä voisi tulla. Vai onko tämä nimenomaan
meidän kysymyksemme? Jotkut ovat pelänneet,
että meistä tulee koneita. Turha pelko. Meistä tuli jo. Meidät on ohjelmoitu.
Osaammeko painaa reset-nappia?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti