torstai 24. marraskuuta 2022

Timon Ateenalainen

 

Richard Cosway: Timon Ateenalainen

Filosofiakahvila 29.11./30.11./1.12.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09


Onko niin, että ihmisvihaajana tunnettu Timon Ateenalainen oli väärässä ja ihmiskunnan hyväksi työskennelleet tohtorit ja pyhimykset oikeassa? Ehkä kysymys on väärin muotoiltu. Ehkä kysymys ei ole oikeassa- tai väärässäolemisesta. Me käännämme katseen pois, jos näemme Timon Ateenalaisen, joka meidät hylkäsi. Hän ei ole sympaattinen. Mutta miksi hän meidät hylkäsi? Kestämmekö ajatella sitä? Entä jos tajuamme, että meissä on jotain vihattavaa?

Diktatuuri, demokratian puute, ei merkitse sitä, että Yksi hallitsee ja määrää kaikesta. Yksivaltiaan valta ei ulotu kaikkialle, hän ei harjoita valtaa kaikkialla. Sekä Natsi-Saksassa että Neuvostoliitossa valtaa käyttivät monet pienet ja tavalliset ihmiset. Riitti, että he olivat puolueessa, SS-joukoissa tai he olivat vain talon valvojia, jotka tarkkailivat asukkaita. On helppo vihata puoluetta tai yksinvaltiasta. Timon Ateenalainen oli silti oikeassa. Tavallinen ihminenkin on vihattava, kuka tahansa meistä on vihattava. Kaikki annamme syyn lähteä pois ja eristäytyä.

Kun me sitten  kohtaamme jonkun Timon Ateenalaisen, hän muistuttaa pelkällä olemassaolollaan tästä vihattavuudesta, alhaisuudesta, vajoamisesta, tulemisesta pikkutyranniksi. Haluaisimme, että meitä opettavat ihmiset olisivat pehmeitä, empaattisia ja suut täynnä lohduttavia sanoja.

Meille käy Timon Ateenalaisen kanssa ehkä samalla tavalla kuin Linjin kanssa. Kiinalainen Linji Yixuan oli kiinalainen filosofi, joka kuoli vuonna 866. Hän oli kaikkein radikaalein zen-mestari;  Linji ei halunnut opettaa eikä halunnut, että joku imitoisi.  Hän ei tahtonut, ihmiset antaisivat toisten johtaa harhaan. Jotta tämä opetus menisi perille, Linji huusi ja löi, oli kaikkea muuta kuin se mitä odotamme buddhalaisuuden opettajalta.  Hän sanoi: ”Jos kohtaatte buddhan, tappakaa hänet.” 

Onko meillä siis syytä mennä nurkkaan ja sirotella tuhkaa päällemme? Syytä meillä voi olla, mutta se ei ole kannattavaa. On vältettävä vajoaminen henkiseen kuolemaan, vaikka tajuamme, että meissä on jotain vihattavaa. Tässäkin pitäisi muistaa annostelun merkitys. Kun kohtaamme itsessämme olevan vihattavan puolen, tarvitsemme vastapainoa, lempeyttä tai joviaalisuutta. Jos oppisimme elämään hyväntuulisina oman murheemme ja vihattavuutemme kanssa, Timon Ateenalainen ei olisi enää niin mahdoton kestää.

Linji tai Timon Ateenalainen voivat näyttäytyä vastenmielisinä hahmoina, mutta jos pysähdymme ajattelemaan, heissä voi nähdä jotain ihailtavaa. Timon Ateenalainen teki käytännöllisen johtopäätöksen pettymyksestään ja vihastaan. Hän vetäytyi yksinäisyyteen. Hänen elämäntapansa pakottaa meidät kysymään itseltämme: Kuinka monta kertaa me toimimme ajatuksemme ja sen logiikkaa seuraten tai luommeko koskaan elämäämme mitään logiikkaa? Olemme haluttomia tekemään niin varsinkin jos se merkitsisi meidän muuttumista vastenmielisiksi toisten silmissä.

Myös Linji on epäsympaattinen, mutta hänen aggressionsa poikkeaa silti Timon Ateenalaisen elämäntavasta ja asenteesta. Linjin aggressiivisuudessa ja raakalaismaisissa sanoissa oli mukana rakkautta tai jotain sellaista. Hän halusi vielä opettaa ihmisiä, tahtoi heidän kulkevan omia polkujaan antamatta muiden harhauttaa. Linji opetti takertumattomuutta...

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti